Selkeyttä, nopeutta ja sujuvuutta B2B-verkkokauppaan räätälöidyn headless-ratkaisun myötä
Polarputki
Polarputki on vuonna 1973 perustettu Suomen konepaja- ja telakkateollisuudelle terästuotteita ja palveluja myyvä yritys. Polarputken kilpailuetuja ovat päätuoteryhmien kattava varastointi Suomessa sekä päämiehien ja omistajien laaja tuotevalikoima, jotka mahdollistavat täsmätoimitukset asiakkaille. Teräspalvelukeskus Vantaalla toimittaa teräkset koko Suomen alueelle.
Headless-verkkokaupparatkaisu mahdollistaa täysin uudenlaisen asiakaskokemuksen
Mediasignal jatkoi Polarputken kanssa yhteistyötään toteuttaen Polarputkelle headless-teknologiaa hyödyntävän julkisen verkkosivuston sekä B2B-verkkokaupan, johon sisällytettiin Akeneo PIM:iin pohjautuva tuotetiedonhallintaratkaisu. Verkkokaupan kehitystyö sai alkunsa, kun Polarputki halusi tarjota asiakkailleen mahdollisuuden verkko-ostamiseen ajasta ja paikasta riippumatta.
Verkkokaupparatkaisun myötä Polarputki haki myös varmempaa tilaustenkäsittelymallia, myyjille lisää aikaa asiakaspalveluun sekä tietysti myös verkkokaupan mahdollistamaa näkyvyyttä erilaisissa digitaalisissa kanavissa. Tavoitteenamme oli rakentaa paras verkkokauppa terästukkupuolelle.
Polarputken tuotanto- ja logistiikkajohtaja Tero Ahtiainen pitää projektia erittäin onnistuneena.
– Projektin tavoitteet jopa ylitettiin, sillä laajensimme toteutusta projektin aikana syntyneiden tarpeiden pohjalta Akeneo PIMillä ja se toi taas lisämahdollisuuksia tähän toteutukseen ja toimintaamme muutenkin. Vaikka työ laajeni alkuperäisestä, kustannusvaikutukset olivat asialliset, Ahtiainen kertoo.
ERP ja PIM datalähteenä
Polarputkelle räätälöity verkkopalvelu mahdollistaa aivan uudenlaisen asiakaskokemuksen Polarputken asiakkaille. ERP-järjestelmän kanssa yhteenpelaava hinnoittelu- ja tilauslogiikka, tuotetietojen automaattinen päivittyminen sivustolle Akeneo PIM:stä sekä edistyneen headless-ratkaisun tuoma nopea käyttökokemus ovat ratkaisun avainetuja.
Verkkokauppaan sisällytettiin Polarputken liiketoiminnan mukainen räätälöity hinnoittelu- ja ostologiikka, ERP-järjestelmään integroitu tilauslogiikka, asiakaskohtainen hinnoittelu sekä Outlet-puoli, johon voidaan poimia ERP-integraation avulla outlet-tuotteet automaattisesti. Akeneo PIM otettiin käyttöön samassa yhteydessä keskitetyksi tuotetiedon hallintapaikaksi, josta tuotetieto tulee myös automaattisesti verkkopalveluun. Julkiseen verkkosivustoon luotiin myös WordPress-integraatio, jonka avulla Polarputki voi ylläpitää ja päivittää sivustolla näkyvää perussisältöään.
Tulevaisuudessa Akeneon tarjoamaa keskitettyä tuotetietoa voidaan hyödyntää halutessaan esimerkiksi automaattisissa hinnasto- ja katalogitulosteissa sekä mobiilisovelluksissa.
Projekti sujui yhteistyössä erinomaisesti
Polarputken Tero Ahtiainen pitää Mediasignalin tapaa toimia alalla jopa poikkeuksellisen hyvänä.
– Olen tehnyt yli 20-vuotisen työurani aikana tämän tyyppisiä projekteja useita ja en ole törmännyt näin hyvään suoritukseen aiemmin. Harvoin tapaa teidän kaltaista toimittajaa, joka osaa pitää projektin lankoja näin hyvin käsissään ja aidosti vetää projektia.
– Kumppanuus, tapa toimia ja kyky ohjata sekä osaamisen laajuus jopa yllättivät. Toimintatapanne on todella hyvä, Ahtiainen kiittelee.