Kirjoittaja
Sami Hakimsan
Kategoria
Blogi
Julkaistu
18.11.2024

Paras PIM-ratkaisu löytyy huolellisen markkinakartoituksen avulla

Kun yrityksessä havaitaan tarve keskitetylle ja tehokkaalle tuotetiedon hallinnalle, Product Information
Management (PIM)
-järjestelmän hankinta nousee usein johdon agendalle strategiseksi liiketoiminnan muutosprojektiksi. Tämä tarve syntyy usein siitä, kun nykyiset prosessit todetaan tehottomiksi; tuotetieto
voi olla hajautettuna eri järjestelmiin, mikä johtaa puutteellisiin ja vanhentuneisiin tietoihin sekä hitaaseen
ja työlääseen päivittämiseen. Tällaiset prosessien haasteet hidastavat tiedonkulkua, lisäävät virhemahdollisuuksia ja vaikeuttavat tuotetiedon ajantasaisena pitämistä, mikä vaikuttaa suoraan
liiketoiminnan ketteryyteen, kilpailukykyyn ja asiakaskokemukseen. Oikean PIM-ratkaisun löytäminen onkin tärkeää, mutta miten onnistua valinnassa?

Miksi kannattaa kartoittaa PIM-vaihtoehtoja laajemmin?

Kun yrityksenne kartoittaa PIM-järjestelmiä, päätyvätkö listalle vain markkinoiden tunnetuimmat vaihtoehdot? Monille tuttu ratkaisu voi tuntua varmalta valinnalta, mutta tämä rajattu lähestymistapa voi estää aidosti parhaan vaihtoehdon löytymisen. Laajempi kartoitus voisi paljastaa markkinoilta sellaisia ratkaisuja, jotka vastaavat tarkemmin juuri teidän yrityksenne tarpeita ja tukevat myös tulevaisuuden kasvutavoitteita optimoimalla tehokkuuden ja kustannukset.

Ota nämä kolme seikkaa huomioon PIM-ratkaisujen markkinakartoituksessa

Mitä sitten kannattaa ottaa huomioon kartoittaessa eri PIM-järjestelmiä ja niiden sopivuutta oman liiketoiminnan tavoitteisiin ja prosesseihin? Ota ainakin nämä kolme seikkaa huomioon tutustuessasi eri ratkaisuihin.

1. Mieti PIM-järjestelmän kustannustehokkuutta

Monet tunnetut PIM-järjestelmät ovat hintatasoltaan lopulta varsin korkeita. Vaikka hankintakustannukset aluksi vaikuttavat perusteltuilta ja budjetin mukaisilta, korkeat kuukausittaiset käyttökustannukset voivat tehdä investoinnista pitkällä aikavälillä kalliin, mikä heikentää olennaisesti sen kustannustehokkuutta.

Tämä kustannusero korostuu erityisesti verrattaessa tunnettuja PIM-järjestelmiä ja markkinoiden tuoreempia tulokkaita. Näiden uusien ratkaisujen kustannustaso on usein merkittävästi alhaisempi, mikä tekee niistä erittäin houkuttelevan vaihtoehdon yrityksille, jotka etsivät kustannustehokkuutta investoinneissaan ilman minkäänlaisia toiminnallisuuksiin liittyviä kompromisseja.

Hyvä esimerkki tästä on pohjoismainen FeedPIM, joka on vahvistanut nopeasti asemaansa myös Suomessa poikkeuksellisen kustannustehokkuutensa ja monipuolisten toiminnallisuuksiensa ansiosta.

2. Huomioi PIM-järjestelmän ominaisuudet ja skaalautuvuus

Vaikka yrityksillä voi olla samankaltaisia tarpeita tuotetiedon hallinnassa, jokaisella on myös omat erityisvaatimuksensa prosessien kehittämiseen ja järjestelmän valintaan. Joillekin riittää kevyempi ratkaisu tuotetietojen keskittämiseen ja rikastetun tiedon tuottamiseen sekä jakamiseen. Toiset taas tarvitsevat PIM-järjestelmän, joka tukee monimutkaisempia datainfrastruktuureja, mahdollistaa laajat integraatiot eri järjestelmien välillä ja tarjoaa edistyksellisiä tiedonhallintatyökaluja.

On siis tärkeää huolehtia jo kartoitusvaiheessa siitä, että valittavaksi kaavailtu PIM-järjestelmä istuu saumattomasti yrityksen tarpeisiin. Onnistuneen järjestelmävalinnan jälkeen onkin suositeltavaa, että yhdessä toteutuskumppanin kanssa käytäisiin vielä läpi eri skenaariot ja mahdolliset toimenpiteet myös sellaisiin tulevaisuuden tilanteisiin, joissa yrityksen prosesseja olisi tarvetta skaalata tai muokata.

3. Tunnista dynaamisen PIM-vaihtoehdon tarjoama kilpailuetu

Suomen PIM-markkina on nykyään elinvoimainen ja voimakkaasti kehittyvä. Se on avannut oven kiinnostaville, uusille vaihtoehdoille, jotka tarjoavat yrityksille kaivattua joustavuutta sekä mahdollisuuden parempaan kustannushallintaan ja investoinnin tehokkaampaan kohdentamisen.

Uusien PIM-järjestelmien etuna on erityisesti niiden joustava tekninen kehittäminen ja asiakaslähtöinen lähestymistapa, jossa keskitytään käyttäjien tarpeisiin. Tämä tarkoittaa, että käyttäjien antamaa palautetta, ideoita ja kommentteja kuunnellaan tarkasti. Perinteisistä malleista poiketen, joissa kehitystyö perustuu enemmänkin markkinoiden yleisiin tarpeisiin ja vakiintuneisiin standardeihin, uusi lähestymistapa mahdollistaa yrityksille joustavan tavan ottaa huomioon yksittäisten käyttäjien erityiset kehitystoiveet ja näkökulmat omissa asiakaskohtaisissa päivityksissään.

Asiakaslähtöinen ja innovatiivinen lähestymistapa varmistaa, että uudistukset ovat käyttäjilleen aina ajankohtaisia ja täyttävät yritysten liiketoimintavaatimukset parhaalla mahdollisella tavalla. Kun PIM-järjestelmä tukee yrityksen tarpeita nyt ja tulevaisuudessa, voivat yritykset luottavaisin mielin keskittyä oman liiketoimintansa kehittämiseen. Kokenut PIM-kumppani puolestaan huolehtii kehittyvän järjestelmän säännöllisestä päivittämisestä asiakasyrityksen muuttuvien olosuhteiden ja optimointitarpeiden mukaan.

Kattava markkinakartoitus on avain oikean PIM-järjestelmän valintaan

PIM-järjestelmän valintaan liittyvä kattava markkinakartoitus on tärkeä askel oikean ratkaisun löytämisessä. Tämän prosessin aikana kannattaa seuloa markkinaa ja pyytää monipuolisesti käyttöesimerkkejä sekä arvioida eri hankintavaihtoehtoja.

Kartoitus kannattaa tehdä laajaa näkökulmaa hyödyntäen, jotta kaikki potentiaaliset vaihtoehdot saadaan mukaan keskinäiseen vertailuun. Lisäksi kattava ja huolellinen kartoitus auttaa välttämään ikävät jälkipuheet ja myöhemmät ongelmat, jotka voivat johtua puutteellisesti tehdystä taustatyöstä.

Me Mediasignalilla olemme toimineet jo yli 25 vuotta yritysten digitaalisen liiketoiminnan kehittämiskumppanina. Toteutamme PIM-projektitoimitukset määrittelystä tuotantoon, ylläpitoon ja jatkokehittämiseen. Mikäli teidän yrityksessänne on ajankohtaista PIM-ratkaisun kehittäminen, olemme mielellämme avuksi.

Varaa maksuton Teams-palaveri – keskustellaan tarpeestanne.

Sinua voisi kiinnostaa lukea myös:

Blogi: Muutokset liiketoimintaympäristössä vaikuttavat tarpeeseen reagoida ja kehittää yrityksen prosesseja – PIM avuksi?
Blogi: Mihin tuotetiedonhallintaa tarvitaan? Esittelyssä feed® PIM
Asiakastoteutus: Katepal – Tuotetiedon hallinnan keskittäminen PIMiin lisää kilpailukykyä



Mediasignal on ohjelmistokehitysyritys, jolla on yli 25 vuoden kokemus digitaalisen liiketoiminnan kumppanina. Mediasignalilla on laaja valikoima digitaalisen liiketoiminnan palveluja, jotka vastaavat asiakkaiden liiketoimintalähtöisiin tarpeisiin.