Kirjoittaja
Marko Kujala
Kategoria
Blogi
Julkaistu
13.12.2024

Miksi yritys tarvitsee PIM-järjestelmän? Laske PIM-järjestelmän ROI helposti

PIM-järjestelmä (Product Information Management) on tärkeä työkalu yrityksille, jotka haluavat optimoida tuotetietonsa hallintaa sekä samalla parantaa tuotekokemusta. Yrityksien päättäjien pohtiessa PIM-järjestelmän hankintaa, on ilmoilla kysymys: Kannattaako PIM-järjestelmän hankinta? Millaista arvoa se liiketoiminnallemme tuottaa?

Tässä blogissa käymmekin läpi, mitä ylivertaista hyötyä tuotetiedonhallintaan PIM-järjestelmä tuo liiketoiminnalle ja tarjoamme myös ROI-laskurin (Sijoitetun pääoman tuottoaste), jonka avulla PIM-järjestelmän arvoa voi helposti arvioida.

Miksi PIM-järjestelmä kannattaa? – Vapauta aikaa ja tehosta prosesseja

Ilman PIM-järjestelmää tuotehallinta saattaa olla hajautettu useisiin eri järjestelmiin, tiedostoihin ja eri tiimien vastuulle, mikä aiheuttaa sekavuutta sekä ennen kaikkea ylimääräistä työtä. PIM-järjestelmä helpottaakin monia toistuvia ja aikaa vieviä tehtäviä, kuten tuotetiedon päivityksiä, tiedon yhtenäistämistä eri kanaviin ja sisällön rikastamista niiden hallinnan tapahtuessa yhdestä paikkaa.

PIMin avulla tuotetiedon keskitetty hallinta tehostaa tiedon hallintaa, vähentää virheiden riskiä ja pienentää tarvetta manuaalisille päivityksille. Esimerkiksi tuotetietojen päivittäminen eri verkkopalveluissa, keskitetyissä tuoterekistereissä tai markkinointikanavissa voidaan automatisoida, jolloin tiedot päivittyvät yhdellä kertaa kaikkiin kanaviin. Tämä säästää huomattavasti aikaa ja auttaa välttämään inhimillisiä virheitä.

PIM-järjestelmän avulla kohdennetumpaa tuotetietoa asiakkaalle

Toinen ylivertainen hyöty, mitä PIM-järjestelmä mahdollistaa, on kohdennetun ja personoidun tuotetiedon tarjoamisen asiakkaalle eri kanavissa. Esimerkiksi eri maantieteellisillä markkinoilla tai erilaisille asiakasryhmille on usein tarve esittää tuotetiedot eri tavoin. PIM-järjestelmää hyödyntäen voidaan tarjota oikeat tuotetiedot ja markkinointiviestit oikealle kohderyhmälle, parantaen asiakaskokemusta ja lisäten myynnin mahdollisuuksia.

Ilman PIM-järjestelmää kohdennettujen tietojen hallinta on vaikeaa, varsinkin jos tietoja joudutaan muokkaamaan useisiin kanaviin erikseen. PIM avulla varmistetaankin, että asiakkaat saavat juuri heidän tarpeitaan vastaavaa ja ajantasaista tuotetietoa, mikä puolestaan parantaa asiakastyytyväisyyttä ja kasvattaa siinä samalla myyntiä.

Kuinka laskea PIM-järjestelmän ROI?

PIM-järjestelmän ROI (Return on Investment) voidaan arvioida suhteellisen tarkasti, kun otetaan huomioon käyttöönoton tuomat hyödyt ja kustannukset. Työaikasäästöt, parempi tuotetiedon laatu, asiakastyytyväisyys ja nopeampi aika markkinoille ovat kaikki tekijöitä, jotka voidaan laskea mukaan ROI:hin. Olemme koonneet tyypillisimmistä mittareista koostuvan laskurin, jolla voit laskea PIM-järjestelmän ROI:n.

PIM ROI -laskuri

1. Määrittele kustannukset

Ihan ensiksi määritellään kokonaiskustannukset, jotka koostuvat käyttöönoton kustannuksista ja jatkuvista kustannuksista.

2. Määrittele hyödyt

Aikasäästöt

Vanhat järjestelmät

Myynnin kasvu (Tärkeä yrityksille, joilla on verkkokauppa)

Nopeampi markkinoille tulo

Tulokset

Kokonaiskustannukset: 0

Hyödyt yhteensä: 0

ROI: 0 %

Yhteenveto

PIM-järjestelmä ei ole siis vain investointi tehokkuuteen, vaan myös asiakastyytyväisyyteen sekä myynnin kasvuun. PIM-järjestelmän hankinta onkin erittäin perusteltua, jos yrityksen tavoitteena on esimerkiksi parantaa tehokkuutta, sujuvoittaa prosesseja, luoda parempaa asiakaskokemusta tai saavuttaa kustannussäästöjä.

Toivottavasti tämä artikkeli auttoi selventämään, mitä kannattaa huomioida PIM-järjestelmää hankkiessa. Olemme toimineet jo yli 25 vuotta yritysten digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen luottokumppaneina sekä toteuttaneet lukuisia onnistuneita PIM-ratkaisuja erilaisten yritysten tarpeisiin. Ole meihin yhteydessä, jos PIM-järjestelmän hankinta on teidän yrityksessänne ajankohtainen aihe.

Varaa maksuton Teams-palaveri – keskustellaan tarpeestanne.

Sinua voisi kiinnostaa lukea myös:

Blogi: Muutokset liiketoimintaympäristössä vaikuttavat tarpeeseen reagoida ja kehittää yrityksen prosesseja – PIM avuksi?
Blogi: Mihin tuotetiedonhallintaa tarvitaan? Esittelyssä feed® PIM
Asiakastoteutus: Katepal – Tuotetiedon hallinnan keskittäminen PIMiin lisää kilpailukykyä



Mediasignal on ohjelmistokehitysyritys, jolla on yli 25 vuoden kokemus digitaalisen liiketoiminnan kumppanina. Mediasignalilla on laaja valikoima digitaalisen liiketoiminnan palveluja, jotka vastaavat asiakkaiden liiketoimintalähtöisiin tarpeisiin.