Miten luoda asiakkaille yhtenäinen tuotekokemus?
Miksi tuotekokemus on tärkeä?
Tuotekokemus eli product experience on olennainen osa asiakkaan ostopolkua. Se muodostuu kaikista niistä kohtaamispisteistä, joissa asiakas näkee, kokee ja ymmärtää tuotteen, kuten verkkosivuilla, myymälöissä, tuotepakkauksissa, katalogeissa tai sosiaalisessa mediassa.
Yhtenäinen, informatiivinen ja houkutteleva tuotekokemus luo erottuvuutta, parantaa konversiota sekä vahvistaa samalla brändiä.
Yhtenäinen tuotekokemus vaatii keskitettyä tiedonhallintaa
Tuotekokemuksen perustana on laadukas ja yhtenäinen tuotetieto. Monikanavaisessa maailmassa tuotetiedon hallinta ilman keskitettyä ratkaisua johtaa nopeasti epäjohdonmukaisuuksiin sekä helposti virheellisiin tietoihin, eri kieliversioihin ja väärin muotoiltuihin kuvauksiin.
PIM-järjestelmä (Product Information Management) tarjoaa ratkaisun hajanaisen tuotetiedon hallinnan haasteisiin. Sen avulla:
- Keskeinen tuotetieto hallitaan yhdestä paikasta, kun taas osa attribuuteista, kuten hinnat tai varastosaldot, voivat tulla suoraan muista järjestelmistä, kuten ERP:stä, joko PIMin kautta tai suoraan julkaisukanaviin.
- Tiedot pysyvät ajan tasalla kaikissa kanavissa, kiitos järjestelmien välisen integraation ja automatisoidun päivityksen.
- Lokalisointi ja kieliversiot hoituvat hallitusti, mikä mahdollistaa tehokkaan sisällönhallinnan kansainvälisesti.
- Tuotesisältö rikastetaan visuaalisesti ja kontekstuaalisesti houkuttelevaksi, PIMin hallinnoimien kuvien, videoiden ja muiden sisältöelementtien avulla.
PXM: astetta syvällisempi lähestymistapa
Kun tuotetiedon hallinta on kunnossa, on seuraava askel keskittyä tuotekokemuksen hallintaan eli Product Experience Managementiin (PXM). Kyse on siitä, miten tuotetieto muokataan kontekstiin sopivaksi, juuri oikealle kohderyhmälle, oikeaan kanavaan ja oikealla sävyllä. PXM yhdistää tuotetiedon, markkinoinnin ja käyttäjäymmärryksen, ja sen avulla yritys voi rakentaa entistä syvemmän ja merkityksellisemmän asiakaskokemuksen.
Personointi osana tuotekokemusta
Tuotesisällöt voidaan personoida eri asiakasryhmille, jotta jokainen kokee saavansa juuri itselleen relevanttia ja kiinnostavaa tietoa. Personoiduissa sisällönsuosituksissa voidaan käyttää apuna tekoälyä, joka analysoi käyttäjien mieltymyksiä ja ostokäyttäytymistä, tarjoten heille juuri oikeanlaista sisältöä, mikä parantaa asiakaskokemusta sekä kasvattaa myyntiä. Lue lisää, miten tekoälyn avulla on mahdollista luoda entistä personoidumpia sisällönsuosituksia.
Monikanavainen sisällön rikastaminen on tärkeää
Tuotekokemuksen parantaminen edellyttää myös monikanavaisen sisällön rikastamista, joka menee pintaa syvemmälle. Perinteisten visuaalisten elementtien, kuten tuotekuvien, videoiden ja käyttöohjeiden lisäksi tuotetietoa voidaan rikastaa monipuolisella, arvoa lisäävällä sisällöllä, joka tukee asiakkaan ostopäätöstä ja vahvistaa luottamusta tuotteeseen.
Esimerkkejä rikastavasta sisällöstä:
- Referenssit ja asiakastarinat, jotka havainnollistavat tuotteen käytännön hyötyjä, lisäävät uskottavuutta ja tarjoavat sosiaalista todistusaineistoa.
- Blogiartikkelit, oppaat ja inspiraatiosisällöt, jotka voivat olla suoria linkkejä ulkoisiin julkaisuihin.
- Mediamaininnat, testivoitot ja palkinnot, jotka osoittavat tuotteen laatua ja ulkopuolista tunnustusta.
- Tekninen taustadata ja sertifikaatit, erityisen tärkeää B2B-ostajille tai regulaation piirissä toimittaessa.
- Käyttökontekstia avaavat kuvat ja 3D/AR-mallit, jotka auttavat asiakasta hahmottamaan tuotteen käyttöä todellisessa ympäristössä.
- Vertailut ja yhteensopivuustiedot, jotka tukevat ostopäätöstä ja auttavat valitsemaan oikean tuotteen.
PIM-järjestelmä toimii keskeisenä alustana tämän tiedon hallintaan ja jakeluun. Rikastettu tieto voi olla sekä PIM-järjestelmään tallennettua, että siihen liitettyä, kuten linkkejä blogeihin, asiakascaseihin tai muihin ulkoisiin lähteisiin. Kun nämä tiedot ovat oikein strukturoidusti hallittavissa, ne voidaan jakaa tehokkaasti eri myynti- ja markkinointikanaviin, parantaen asiakaskokemusta jokaisessa kosketuspisteessä.
Kanavakohtainen optimointi
Tuotekokemus tulee optimoida myös kanavakohtaisesti esimerkiksi palvelemaan verkkokauppaa, jälleenmyyjiä tai jakelijoita, ottaen huomioon kunkin ympäristön erityispiirteet. Samalla varmistetaan, että viestit pysyvät brändin mukaisina ja linjakkaana riippumatta siitä, missä asiakas tuotteen kohtaa. Jotta turhaa manuaalista työtä ei tarvitse tehdä, on toimiva PIM-järjestelmä tässäkin avainasemassa.
Käytännön esimerkki: näin rakennat yhtenäisen tuotekokemuksen
- Kartoita tuotetiedon nykytila: Missä muodossa tieto on? Kuinka monta lähdettä?
- Ota käyttöön PIM-ratkaisu: Keskitetty tuotetiedonhallintajärjestelmä tuo tiedot yhteen paikkaan helposti hallittavaksi ja jaeltavaksi.
- Rikasta ja standardisoi sisältö: Lisää kuvia, teknisiä tietoja tai esimerkiksi tarinoita.
- Määrittele kanavakohtaiset vaatimukset: Mitä tietoa tarvitaan missäkin?
- Hyödynnä tekoälyä osana PXM:ää: Personoi sisältöä asiakkaan näkökulmasta tekoälyn avulla.
Mediasignal auttaa rakentamaan eheän tuotekokemuksen
Me Mediasignalilla toteutamme asiakkaillemme moderneja PIM-ratkaisuja, joidenka avulla tuotetiedon hallinta muuttuu selkeäksi ja tehokkaaksi. Autamme sinua varmistamaan, että asiakas saa, laadukkaan tuotekokemuksen kanavasta tai kielestä riippumatta oikeanlaisilla ratkaisuilla.
Ota yhteyttä ja rakennetaan yhdessä parempi tuotekokemus.
Varaa maksuton Teams-palaveri – keskustellaan tarpeestanne.
Sinua voisi kiinnostaa lukea myös:
Blogi: Muutokset liiketoimintaympäristössä vaikuttavat tarpeeseen reagoida ja kehittää yrityksen prosesseja – PIM avuksi?
Blogi: Mihin tuotetiedonhallintaa tarvitaan? Esittelyssä feed® PIM
Opas: Lataa ilmainen PIM-ostajan opas, joka tarjoaa kattavan paketin päätöksenteon tueksi
Mediasignal on ohjelmistokehitysyritys, jolla on yli 25 vuoden kokemus digitaalisen liiketoiminnan kumppanina. Mediasignalilla on laaja valikoima digitaalisen liiketoiminnan palveluja, jotka vastaavat asiakkaiden liiketoimintalähtöisiin tarpeisiin.