Asiakas
Päivittäistavarakauppa ry

Päivittäistavarakauppa ry PTY edustaa Suomessa toimivia päivittäistavaroiden vähittäiskaupan ja foodservice-tukkukaupan yrityksiä. PTY:n jäsenyritykset edustavat noin 96 prosenttia Suomen päivittäistavaramarkkinoista.

Päivittäistavarakaupan edunvalvontajärjestön verkkosivut ajan tasalle

Edunvalvontajärjestön verkkosivuja ei ensisijaisesti ole suunnattu kuluttajille tai kaupan asiakkaille vaan medialle, päättäjille, virkamiehille, kaupan alan työntekijöille, tutkijoille ja muuten alasta kiinnostuneille. PTY:n sivuilta haetaan faktatietoja, tilastoja ja tutkimuksia, ei niinkään päivittyvää artikkelivirtaa.

– Meille tärkeää olikin saada toimiva aineistopankki ja arkistona toimiva uutishuone, joista käyttäjä löytää tutut kuukausittain tai vuosittain päivittyvät tilastot ja tutkimukset päivittäistavarakaupan myynnistä, markkinasta ja koko toimialasta, toteaa PTY:n viestintäpäällikkö Mari Mattila.

Tutkimus- ja tilastotieto helposti saataville

PTY:n toiminta kattaa laajasti hyvin erityyppisiä teemoja alkoholin myynnistä lääkejakeluun, kyläkauppaverkoston säilymisestä tuoteturvallisuuteen ja ikärajavalvonnasta ruoan verotukseen.

– Sivustollemme tullaan tyypillisesti etsimään tietoa jostain tietystä asiasta, joten halusimme tehdä relevantin aineiston löytämisen mahdollisimman helpoksi. Suosituinta sisältöä ovat ikärajavalvonta ja säännöllisesti päivittyvät tilastot. Näiden esitystapaan ja löydettävyyteen kiinnitettiin erityistä huomiota, Mattila kertoo.

Jäsenyritysten omavalvontaan selkeä ohjepankki

Sivustolla on myös kaupan myymälöiden käytössä oleva käyttöoikeudeltaan rajattu osio. Tässä osiossa sijaitseva PTY:n omavalvontaohjeistus täydennettynä mm. myymäläkohtaisilla tarkennuksilla toimii elintarvikelain edellyttämänä myymälöiden omavalvontajärjestelmänä. Oli tärkeää, että kymmenistä tekstisivuista koostuva sisältö siirtyy vanhalta sivustolta uudelle identtisenä ja että sen logiikka säilyy ennallaan.

Vuosikymmenen kumppanuus

PTY:n edellisestä sivustouudistuksesta oli kulunut vuosikymmen, joten tarve oli päivittää sivut kerralla reippaasti ajan tasalle. Sivuston tekstisisältö oli pitkälti kunnossa, mutta Päivittäistavarakaupalla oli tarve kohentaa visuaalisuutta ja parantaa mm. mahdollisuuksia käyttää erimuotoisia ja erikokoisia kuvia, infograafeja ja videoita. Muutamista aiemmin käytössä olleen alustan teknisistä jäykkyyksistä ja rajoitteista haluttiin eroon.

– Halusimme myös yksinkertaistaa ulospäin näkyvää rakennetta ja tehdä sivustosta helpommin silmäiltävän. Aika oli ajanut edellisen sivuston ulkoasusta ohi, vaikka sivusto olikin nopea ja luotettava käyttää ja muutenkin kaikin puolin kunnossa, Mattila kertoo.

PTY:llä pitkään käytössä ollut verkkosivualusta haluttiin päivittää nimenomaan WordPressiin, jonka käytöstä ja mahdollisuuksista oli aiempaa kokemusta. Muita vaihtoehtoja ei tarvinnut miettiä.

Positiivista palautetta sidosryhmiltä

Viestintäpäällikkö Mari Mattilan mukaan ensimmäiset palautteet uudesta sivustosta ovat olleet positiivisia.

– Ilmettä on kiitetty moderniksi ja raikkaaksi. Pääkäyttäjän kannalta WordPress on hyvin helppo käyttää. Alusta tosin tarjoaa niin paljon mahdollisuuksia, että pienkehitystä lienee jatkossa luvassa.

Yhteistyö Mediasignalin kanssa sujui hyvin ja PTY:n kysymyksiin vastattiin kärsivällisesti. Basecamp toimi projektiosapuolten yhteydenpitoalustana mallikkaasti ja projektin PTY:n puolelta varsin väljäksi suunniteltu aikataulu piti.

Mediasignal on ollut PTY:n yhteistyökumppani jo pitkään. En nähnyt syitä olla jatkamatta toimivaa kumppanuutta uusien verkkosivujen parissa, Mattila kiittelee.

Tutustu sivustoon