Kirjoittaja
Marko Kujala
Kategoria
Blogi
Julkaistu
17.09.2025

Nopeampi, helpompi ja yhtenäisempi tuotetietojen hallinta PIM-järjestelmän avulla

Nykyajan digitaalisessa liiketoiminnassa tuotetietojen määrä kasvaa jatkuvasti. Kun samat tiedot kulkevat verkkokaupassa, tuotekatalogeissa, markkinointimateriaaleissa ja jälleenmyyjien järjestelmissä kasvaa manuaalisen työn määrä sekä samalla riski ristiriitaiseen tietoon eri järjestelmissä.

PIM-järjestelmä (Product Information Management) on ratkaisu tuotetiedonhallinnan haasteeseen. PIM kokoaa kaiken tuotetiedon yhteen keskitettyyn paikkaan, josta tiedot voidaan helposti päivittää ja jakaa kaikkiin tarvittaviin kanaviin. Tuloksena on yhtenäisempi asiakaskokemus, tehokkaammat prosessit ja vähemmän virheitä.

Miksi PIM-järjestelmää tarvitaan?

Ilman keskitettyä tuotetiedonhallintaa yrityksen tiedot voivat olla hajautettuna eri järjestelmiin, tiedostoihin ja tiimeihin. Tämä johtaa usein:

  • manuaaliseen ja toistuvaan tiedon päivittämiseen
  • inhimillisiin virheisiin
  • ristiriitaisiin tuotetietoihin eri kanavissa
  • heikompaan asiakaskokemukseen.

PIM-järjestelmän avulla tuotetietojen hallinnasta tulee nopeampaa sekä ennen kaikkea yhdenmukaisempaa. Kun kaikki tiimit ja järjestelmät hyödyntävät samaa ajantasaista tietoa, tuotetiedot päivittyvät automaattisesti verkkosivuille, verkkokauppaan, jälleenmyyjille ja muihin julkaisukanaviin yhdellä kertaa.

Mitä PIM-järjestelmällä voidaan tehdä?

Hyvin toteutettu PIM-järjestelmä ei ole pelkkä tietovarasto, vaan se tukee aidosti yrityksen koko myynti- ja markkinointiprosessia. Sen avulla voidaan:

  • Rikastuttaa tuotetietoja kuvilla, videoilla ja dokumenteilla (PIM-järjestelmä voidaan esimerkiksi kytkeä yhteen mediapankin kanssa, jolloin rikastuttaminen on entistä helpompaa.)
  • Hallita erilaisia tuotetyyppejä, tuotevariaatioita ja kieliversioita
  • Luoda tuoteluetteloita, hinnastoja ja datasheettejä automaattisesti
  • Jakaa automaattisesti tuotetietoja eri kanaviin (verkkokaupat, verkkosivut, asiakasportaalit)
  • Hallita kategorioita, attribuutteja ja tuoteperheitä
  • Massamuokata ja päivittää tuotetietoja tehokkaasti (feed® PIM pitää sisällään tekoälytoimintoja, jonka avulla tuotekuvauksien kirjoittaminen tehostuu)
  • Varmistaa yhtenäinen, virheetön ja asiakaslähtöinen tuotekokemus kaikissa kanavissa.

Kohdennettua ja personoitua tuotetietoa

PIM-järjestelmä mahdollistaa myös tuotetiedon kohdentamisen eri asiakasryhmille ja markkinoille. Esimerkiksi eri maantieteellisillä alueilla tai eri asiakassegmenteille voidaan esittää juuri heille relevanttia tuotetietoa, oikeilla kieliversioilla ja oikeassa kontekstissa. Tämä parantaa asiakaskokemusta, lisää konversioita ja vahvistaa brändiä. Lisäksi tekoälyä voidaan hyödyntää tuotetietojen kohdentamisessa juuri oikeaan vaiheeseen ostopolulla.

Muutama vinkki PIM-järjestelmän valintaan: mikä ratkaisu sopii yrityksellesi?

Me Mediasignalilla toteutamme PIM-ratkaisuja yli 25 vuoden kokemuksella. Valikoimassamme on kaksi erilaista järjestelmää, jotka mukautuvat erikokoisten yritysten tarpeisiin:

  • feed® PIM: Kustannustehokas ja käyttäjäystävällinen järjestelmä, joka tarjoaa selkeän hinnoittelumallin, automaattiset päivitykset, ChatGPT-moduulin tuotetekstien kirjoittamiseen sekä rajoittamattoman tuote- ja käyttäjämäärän. Mediasignal on feed® PIM:n ensimmäinen kumppani Suomessa.
  • Akeneo PIM: Avoimen lähdekoodin ratkaisu, joka on erittäin joustava ja skaalautuu monimutkaisiinkin tuotetietoprosesseihin. Akeneo CE on maksuton versio, ja saatavilla on myös Growth- ja Enterprise-versiot pilvipalveluna.

Akeneo PIM on käytössä ilmanvaihtokonevalmistaja Valloxilla. Voit lukea lisää tästä, mitä hyötyjä PIM-järjestelmän käyttöönotto on tuonut Valloxille.  

Tehostamalla tuotetiedonhallintaa poistat esteitä ja kiihdytät myyntiä

Kun tuotetieto on järjestyksessä, myös myynti ja markkinointi sujuvat tehokkaammin. Hyvin toteutettu PIM-järjestelmä vapauttaa aikaa rutiinitöistä, parantaa asiakaskokemusta ja auttaa yritystäsi kasvamaan.

Jos yrityksessänne halutaan tehostaa tuotetiedonhallintaa ja rakentaa yhtenäinen tuotekokemus, autamme mielellämme analysoimaan tuotetiedonhallinnan nykytilanteen ja tarjoamme ratkaisuehdotuksen, joka sisältää suunnittelun, PIM-järjestelmän käyttöönoton ja integraatiot.

Varaa maksuton asiantuntijatapaaminen ja keskustellaan tarpeistanne!

Sinua voisi myös kiinnostaa:

PIM-ostajan opas: Oikea PIM-järjestelmä yrityksellesi? Opas päätöksenteon tueksi

Blogi: Mihin tuotetiedonhallintaa tarvitaan? Esittelyssä feed® PIM

Blogi: Kuinka valita PIM-kumppani? Ota huomioon nämä 4 asiaa

Mediasignal on ohjelmistokehitysyritys, jolla on yli 25 vuoden kokemus digitaalisen liiketoiminnan kumppanina. Mediasignalilla on laaja valikoima digitaalisen liiketoiminnan palveluja, jotka vastaavat asiakkaiden liiketoimintalähtöisiin tarpeisiin.
Mediasignal on ohjelmistokehitysyritys, jolla on yli 25 vuoden kokemus digitaalisen liiketoiminnan kumppanina. Mediasignalilla on laaja valikoima digitaalisen liiketoiminnan palveluja, jotka vastaavat asiakkaiden liiketoimintalähtöisiin tarpeisiin.