Tuotetiedonhallinta B2B-verkkokaupassa – näin PIM kasvattaa konversioita ja helpottaa arkea
Nykypäivän B2B-asiakas tutkii vaihtoehtoja ja vertailee tuotteita yhä enemmän itse, jolloin verkkokaupassa on ratkaisevaa, että tuotetiedot ovat ajantasaiset, kattavat ja tukevat ostopäätöstä.
Haasteena kuitenkin on, että kun yksittäinen tuote vaatii monipuoliset tuotetiedot ja kun tuotteita on useampia, tuotetietojen päivittäminen manuaalisesti eri järjestelmistä käsin vie valtavasti aikaa.
Tehokas ja tuottava B2B-verkkokaupan ylläpito vaatii oikeat työkalut helpottamaan suuren määrän tuotetietoja sisältävää arkea. Juuri tähän vastaa PIM-järjestelmä (Product Information Management), joka kokoaa, rikastaa ja vie tuotetiedot automatisoidusti verkkokauppaan. Tutustutaan seuraavaksi tarkemmin, mihin verkkokaupan pullonkauloihin PIM-järjestelmä tuo aitoa helpotusta ja millaisia tuloksia oikealla työvälineellä voidaan saavuttaa.
Hajallaan oleva tuotetieto hidastaa verkkokaupan ylläpitoa ja vaikuttaa ostopäätökseen
Monessa B2B-yrityksessä tuotetiedot ovat hajallaan eri paikoissa, kuten ERP-järjestelmissä, Excel-taulukoissa, tuontitiedostoissa tai jopa yksittäisten työntekijöiden kansioissa. Kun tiedot ovat eri järjestelmissä, tuotetietojen kokoamiseen, tarkistamiseen ja päivittämiseen kuluu valtavasti turhaa aikaa, joka voitaisiin säästää keskittämällä tiedot yhteen paikkaan ja julkaisemalla tuotetiedot automatisoidusti kaikille halutuille alustoille. Aikahukan lisäksi hajallaan olevat tuotetiedot aiheuttavat vanhentuneita tai virheellisiä tietoja verkkokaupassa, pitkiä tuotteen julkaisuprosesseja ja viiveitä markkinoille pääsyssä sekä paljon manuaalista työtä, joka vie arjen resursseja.
Puuttuva PIM-järjestelmä ei ainoastaan tuo rutkasti lisätunteja verkkokaupan ylläpitoon, vaan se heijastuu suoraan myyntiin. Tutkimusten (esim. Akeneo, 2023 n = 1800) mukaan yli 60 % ostajista keskeyttää ostoksen, jos tuotetiedot ovat puutteellisia tai epäjohdonmukaisia. Asiakas, joka ei löydä tarvitsemiaan tietoja, poistuu sivulta ja tekee ostoksensa kilpailijalla.
Automatisoi tuotetietojen rikastaminen ja päivittäminen verkkokauppaan – tuloksia konversioissa ja ajansäästönä
Miltä verkkokaupan ylläpitäminen sitten näyttää, kun käytössä on PIM-järjestelmä? PIM eli tuotetiedonhallinta järjestelmä kokoaa kaikki tuotetiedot yhdelle alustalle, josta niitä on helppo hallita, muokata ja jaella eri kanaviin, kuten verkkokauppaan. Kun tiedot päivitetään PIMiin, ne päivittyvät reaaliaikaisesti myös verkkokaupassa ilman manuaalista työtä. Näin arjesta poistuu tiedon keräämiseen ja julkaisuun kuluva aika.
Pelkkä moderni tuotetiedonhallinta järjestelmä ei itsessään riitä konversioiden kasvattamiseen verkkokaupassa, vaan tarvitaan monipuolista tuotetietoa. Pohjoismainen Feed PIM pitääkin sisällään tekoälytyökaluja, joidenka avulla tuotetietojen rikastaminen onnistuu tehokkaasti. Lisäksi Feed PIMin avulla on mm. mahdollista luoda nopeasti tuotetekstejä eri kielille.
PIM-järjestelmä verkkokaupan taustalla tuo tuloksena yhtenäisen ja virheettömän tuotedatan, joka mahdollistaa B2B-verkkokaupassa nopeammat tilausten käsittelyt, vähemmän virheitä ja niistä syntyviä reklamaatioita, vapauttaa työntekijöiden aikaa manuaalisesta tiedon syötöstä tuotevalikoiman kehittämiseen, ja ennen kaikkea kasvattaa myyntiä parempien tuotetietojen kautta. Akeneon mukaan asiakkaat, jotka ottivat käyttöön PIM-järjestelmän, raportoivat jopa 4-kertaisen konversioasteen noususta sekä samalla palautus- ja virhetuoteprosentin pienenemisestä (Akeneo).
PIM + DAM: Visuaaliset materiaalit helposti verkkokauppaan
Tuotetietojen lisäksi verkkokaupan ostokokemusta vauhdittavat visuaaliset materiaalit, kuten tuotekuvat, videot ja dokumentit. Näiden hallinta tapahtuu DAM-järjestelmässä (Digital Asset Management), tuttavallisemmin yrityksen omassa mediapankissa.
DAM kokoaa kaikki visuaaliset aineistot yhteen paikkaan ja tuo ne helposti saataville verkkosivuille, verkkokauppaan ja markkinointikanaviin. Kun DAM integroituu PIM-järjestelmän kanssa, muodostuu saumaton kokonaisuus, jossa tuotetiedot ja visuaaliset aineistot päivittyvät automaattisesti kaikkiin haluttuihin kanaviin. Tuloksena on yhtenäinen brändi-ilme, monipuolinen ja virheetön tuotedata sekä tehokas, houkutteleva ostokokemus asiakkaalle. Lue lisää siitä, miten PIM- ja DAM-järjestelmien integraatio tehostaa verkkokaupan tuotteiden hallintaa tästä.
Lopuksi
Nykypäivän verkkokauppa vaatii oikeita järjestelmiä taustalleen toimiakseen tehokkaasti ja luodakseen haluttuja tuloksia. Onko teidän yrityksessänne jo PIM-järjestelmä käytössä? Ota yhteyttä ja näytämme, miten tuotetiedot saadaan automatisoidusti verkkokauppaan ja miten PIM voi muuttaa datan kasvun moottoriksi.
Sinua voisi myös kiinnostaa:
Blogi: PDM-, ERP-, DAM- ja PIM-järjestelmien integrointi – miten järjestelmäintegraatio tehdään?
Blogi: Miten luoda asiakkaille yhtenäinen tuotekokemus?
Blogi: Miksi yritys tarvitsee PIM-järjestelmän? Laske PIM-järjestelmän ROI helposti
