Tuotekonfiguraattori: näin rakennat personoidun ostokokemuksen ja kasvatat myyntiä
Nykypäivän asiakas, olipa kyseessä B2B tai B2C, odottaa helppoa ostokokemusta verkkokaupassa sekä mahdollisuutta muokata tuote omien tarpeidensa mukaisesti. Vuonna 2024 tehdyn tutkimuksen (2024 Forbes State of Customer Service and CX Survey) mukaan 81 % asiakkaista suosii yrityksiä, jotka tarjoavat personoituja kokemuksia, mikä tarkoittaa, ettei personointi ole enää vain toivottu lisä, vaan selkeä odotus.
Yritysten haaste digitaalisella ostopolulla onkin: Miten sitouttaa kävijä jo ostopolun alkuvaiheessa ja tarjota hänelle henkilökohtainen, räätälöity kokemus, joka vahvistaa ostopäätöstä?
Monilla toimialoilla tuotteita täytyy joka tapauksessa muokata tai räätälöidä, olipa kyse sitten tuotteen mitoista, lisäosista, väreistä tai kokonaisista konfiguraatioista. Jos asiakas ei pysty näkemään lopputulosta helposti, päätös viivästyy ja myynnille kertyy enemmän manuaalista työtä.
Mediasignalin tuotekonfiguraattori ratkaisee nämä haasteet tuomalla visuaalisen, vuorovaikutteisen ja ostopolun kannalta kriittisen työkalun suoraan verkkosivuille. Miltä tuotekonfiguraattori näyttää ja mitä se mahdollistaa liiketoiminnalle?
Sitouta kävijät jo ensisekunneista tuotekonfiguraattorilla
Meillä Mediasignalilla, tuotekonfiguraattori suunnitellaan sekä toteutetaan räätälöidysti tarpeiden sekä tavoitteiden pohjalta. Lopputuloksena on interaktiivinen tuotekonfiguraattori, joka muuttaa passiivisen verkkosivukävijän aktiiviseksi suunnittelijaksi. Asiakkaan voidessa:
- valita vaihtoehtoja helposti
- räätälöidä ominaisuuksia omien tarpeidensa mukaan
- nähdä muutokset reaaliajassa
- testata erilaisia kokonaisuuksia
…hän viettää sivulla enemmän aikaa ja sitoutuu syvemmin tuotteeseen. Tämä lisää todennäköisyyttä, että kävijä jättää yhteystiedot, pyytää tarjouksen tai tekee suoran ostoksen.
Sitoutunut asiakas palaa verkkosivuille myös uudestaan, nyt jo aiempaa tietoisempana ja valmiimpana keskustelemaan myynnin kanssa.
Katso videolta, miten Mediasignalin tuotekonfiguraattori toimii käytännössä Grandezzalle, jonka avulla verkkosivukävijä voi suunnitella veneen sisustan omien mieltymystensä mukaiseksi.
Tuotekonfiguraattorin avulla laadukkaampi kokemus sekä paremmat tulokset
Tuotekonfiguraattori parantaa kokonaisvaltaista asiakaskokemusta kolmella tavalla:
Ensinnäkin verkkosivuille upotettu tuotekonfiguraattori tuo varmuutta ostopäätökseen, kun asiakas näkee lopputuloksen visuaalisesti, epävarmuus poistuu. Tämä näkyy parempana konversiona, eikä asiakkaan tarvitse arvailla millainen lopputulos on.
Lisäksi tuotekonfiguraattori mahdollistaa myynnin ja asiakaspalvelun arjen tehokkuuden vähentämällä manuaalista työtä. Asiakkaan tekemät valinnat toimivat pohjalla ja ohjaavat keskustelua oikeaan suuntaan. Myynti saa suoraan tarkan näkymän tarpeisiin, mikä lyhentää myyntisykliä.
Räätälöity ostokokemus toimii myös erottautumistekijänä kilpailijoista. Personoitava tuotekokemus tekee tuotteesta välittömästi kiinnostavamman ja luo vahvemman mielikuvan modernista, asiakasta kuuntelevasta yrityksestä.
Tekoäly konfiguraattori ohjaa oikean tuotteen pariin
Tuotekonfiguraattori voi olla myös tekoälyohjattu, keskusteleva konfiguraattori, joka ymmärtää luonnollista kieltä. Tekoälyavusteinen tuotekonfiguraattori on erityisen toimiva ratkaisu, jos yrityksellä on monimutkaisia tuotteita (esim. työkoneita tai teknisiä laitteita), jotka vaativat käyttäjältä paljon päätöksiä ja teknistä ymmärrystä. Tällöin valintaprosessi on usein hidas sekä epäselvä ja vaatii myyjän apua – tai pahimmillaan perustuu vaikeaselkoisiin PDF-ohjeisiin ja manuaaleihin.
Sen sijaan, että asiakas klikkailee itsenäisesti valintoja läpi, hän voi kirjoittaa AI-avustajalle vaatimuksiaan ja toiveitaan, joidenka perusteella AI ehdottaa sopivia tuotekonfiguraatioita automaattisesti. AI konfiguraattori esittää myös tarkentavia kysymyksiä, jos jokin tieto puuttuu ja päivittää valintoja reaaliajassa asiakkaan vastauksien perusteella.
Näin asiakas saa ohjatun, mutta joustavan ostopolun, jossa hän saa tarpeisiinsa räätälöidyn tuotteen helposti ja nopeasti.
Tekoälyn avulla voidaan siirtyä suoraan verkkokaupassa ostoskoriin, mutta se ei aina korvaa ihmistä, vaan voi toimia pikemminkin kynnyksen madaltajana ottamaan seuraava askel: asiakas saapuu myyjälle jo valmiiksi pitkälle mietityn kokonaisuuden kanssa, mikä nopeuttaa niin tarjousten laatimista kuin päätöksentekoakin. Tutustu muihin verkkopalveluita vauhdittaviin tekoälyratkaisuihimme täältä.

Kerää arvokasta dataa asiakkaiden valinnoista
Tuotekonfiguraattori ei ole vain verkkosivuilla oleva työkalu asiakkaiden käyttöön, vaan se on myös yritykselle hyvä datalähde.
Yritys voi seurata tuotekonfiguraattorilla tehtyjen valintojen perusteella esimerkiksi, mitä ominaisuuksia asiakkaat valitsevat useimmin, mistä konfiguraatiosta tarjouspyynnöt syntyvät, mitkä vaihtoehdot lisäävät ostoaikeita ja mitä lisävarusteita valitaan eniten.
Näitä tietoja voidaan käyttää pohjalla, kun kehitetään tuotevalikoimaa, hinnoittelua, myynnin argumentointia tai verkkosivun konversiopolkua. Tuotekonfiguraattori toimiikin hyvänä asiakaskäyttäytymisen datanlähteenä.
Lopputulos: Asiakkaan näköinen tuote – ja myynti kasvuun
Tuotekonfiguraattori yhdistää personoinnin, visuaalisuuden ja datan tavalla, joka hyödyttää sekä asiakasta että yritystä.
Tulokset näkyvät suoraan:
- korkeampana konversiona ja oston arvona – 57 % kuluttajista kertoo olevansa valmis maksamaan enemmän brändiltä, joka tarjoaa personoituja kokemuksia.
- lyhyempänä myyntisyklinkin aloitusvaiheena.
- parempana asiakastyytyväisyytenä.
- ostopäätöksen varmuutena.
- tarkempana ymmärryksenä asiakkaan todellisista tarpeista.
Räätälöitävyys ei ole enää nykypäivän digitaalisilla ostopoluilla lisäarvo, vaan se on ostokäyttäytymisen perusodotus. Mediasignal tuotekonfiguraattori auttaa vastaamaan tähän odotukseen tehokkaasti, näyttävästi ja liiketoimintaa tukevasti.
Tuotekonfiguraattori voi palvella myös sisäisesti myyntiä tai sidosryhmiä. Haluatko kuulla lisää konfiguraattorin mahdollisuuksista? Ole meihin yhteydessä.
Sinua voisi kiinnostaa myös nämä:
Blogi: Tuotetiedonhallinta B2B-verkkokaupassa – näin PIM kasvattaa konversioita ja helpottaa arkea
Blogi: Miten luoda asiakkaille yhtenäinen tuotekokemus?
Asiakastarina: Oras: Verkkopalvelu uudistuksella tuotetiedon julkaisu saumattomaksi
Asiakastarina: Polarputki: Selkeyttä, nopeutta ja sujuvuutta B2B-verkkokauppaan räätälöidyn headless-ratkaisun myötä
