Kirjoittaja
Joni Heinonen
Kategoria
Blogi
Julkaistu
15.11.2019

Chatbot eli tuttavallisemmin botti on virtuaalinen keskusteluagentti. Botit voivat käydä automaattisesti keskusteluja asiakkaasi kanssa ennalta-asetettujen sääntöjen ja komentosarjojen perusteella. Botit voivat esimerkiksi vastata yleisimpiin kysymyksiin tai generoida puolestasi liidejä kysymällä yhteystietoja tuotteistasi kiinnostuneilta kävijöiltä.

Erilaiset verkkosivustojen botit ovat viime aikoina kiinnittäneet suuren yleisön huomion. Chatbotit tai keskustelubotit voidaan luokitella monin tavoin, mutta kaksi yleisintä tyyppiä ovat skriptatut chatbotit sekä AI-chatbotit, jotka hyödyntävät tekoälyä.

Skriptatut botit ovat helpompia luoda, sillä niihin ei tarvita koodausosaamista. Skriptattu botti voidaan ottaa käyttöön jopa muutamissa minuuteissa ja se on edullisin vaihtoehto sekä suositeltu etenkin pienille ja keskisuurille yrityksille. Ottaaksesi botin käyttöön sinun tulee vain rekisteröityä valitsemaasi chatbot-alustaan ja asentaa se verkkosivustollesi. Oletusarvoisia bottiskriptejä ja työnkulkuja on usein saatavilla valmiina. Voit myös muokata malleja ja luoda täysin uusia botteja itse.

Bottialustat usein tukevat live chat -ratkaisua, missä on mukana myös ihmisiä asiakaspalvelijoina. Yleinen lähestymistapa on, että live chat -agentti auttaa asiakkaitasi ja osa tehtävistä automatisoidaan boteilla. Esimerkiksi nykyaikaisissa verkkokaupoissa live chat ja bottipalvelu täydentävät toisiaan. Bottia voi toki käyttää myös ilman ihmisen ylläpitämää live chattia.

Botit vastaavat asiakkaidesi tarpeisiin ja tekevät sivustosi helpommin lähestyttäväksi sekä henkilökohtaiseksi. Molemmat osapuolet hyötyvät, koska botit automaattisesti auttavat asiakkaitasi sekä lisäävät myyntiäsi.

Botti voi lisätä myyntiäsi esimerkiksi seuraavilla eri tavoilla:

  • Generoi liidejä: Yksi parhaimmista chatbotin ominaisuuksista on sen määrittäminen yhteystietojen, eli liidien keräämistä varten. Vaikka et itse olisi paikalla, asiakkaasi voi tilata botilta puhelun tai sähköpostin mihin vuorokauden aikaan tahansa.
  • Vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin (FAQ): Voit säästää merkittäviä määriä aikaa käyttämällä chatbottiasi vastataksesi automaattisesti yleisimpiin toistuviin kysymyksiin.
  • Lähetä heräteviestejä: Herätä kävijöidesi huomio tervehdysviestillä joko etusivulla tai vain tietyillä sivuilla.
  • Saa poistuvan vierailijan huomio: Botti voi saada lisäaikaa verkossa houkuttelemalla lähteviä asiakkaita. Botti voi muuttaa heidän mieltään tarjouksella tai yrittää saada palautetta.
  • Aktivoi Facebook-sivusi vierailijoita: Voit aktivoida myös Facebook-kanavasi vierailijoita integroimalla chatbotin Facebook Messengeriin verkkosivustosi lisäksi.
  • Sijaista asiakaspalvelijoitasi kiireen keskellä: Voit käyttää chatbottia asiakaspalvelutiimisi tukena. Botti voi tarjota perusasiakaspalvelun ja käsitellä helppoja tapauksia tai tarvittaessa luovuttaa keskustelun eteenpäin oikealle ihmiselle.
  • Kerro alennuksesta tai kampanjasta: Chatbot voi auttaa vaikuttamaan asiakkaiden selauskäyttäytymiseen asiakaskokemuksen parantamiseksi esimerkiksi tiedottamalla tarjouksista, ohjaamalla asiakkaita valittuihin tuotteisiin tai antamalla alennuskoodeja.
  • Merkitse asiakkaita: Botti voi merkitä asiakkaita, jotka mainitsevat tietyn lauseen tai vierailivat tietyllä tuotesivustolla. Merkityt asiakkaat voivat vastaanottaa personoituja viestejä ja keskusteluvaihtoehtoja.
  • Tarkista verkkokauppatilauksen tila: Integroi chatbot verkkokauppa-alustaasi, jolloin asiakkaasi voi tarkistaa ostoksensa tilan chatbot-keskustelusta.
  • Pelasta hylätty ostoskori: Kun asiakkaasi hylkäävät virtuaalisen ostoskorinsa, chatbottisi muistuttaa heitä ostoprosessin loppuunviemisestä.

Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä botti, joka täydentää verkkopalveluasi ja tehostaa myyntiä!

Puhutaan lisää.

Kiinnostuitko?

Ota meihin yhteyttä ja keskustellaan tavoitteistasi.

Ota yhteyttä
Joni Heinonen

Digital Marketing Specialist